A fizikatanítás kezdetei Hódmezővásárhelyen
Szilárd testek mechanikája
- Az anyagi pont kinematikája
- Az anyagi pont dinamikája
- Impulzus, energia, munka
- Merev testek kinematikája és sztatikája
- Pontrendszerek mechanikája
- Merev testek dinamikája
- Mechanikai jelenségek egymáshoz képest mozgó vonatkoztatási rendszerekben
Deformálható testek mechanikája
- Folyadékok mechanikája
- Gázok mechanikája
Rezgések és hullámok
- Hangtan
- Hullámtan
Hőtan
- Hőmérséklet és hőmennyiség, a testek hőtágulása
- Halmazállapot-változások
- A hő terjedése
Optika
- Geometriai optika
- Fizikai optika
Elektromosság és mágnesesség
- Elektrosztatika
- A stacionárius áram (egyenáram)
- Mágneses tér vákuumban és az anyagban
- Elektromos áram szilárd testekben, folyadékokban,gázokban
- Az időben változó elektromágneses tér
Arcképcsarnok

Gozhenger és tolószekrény átmetszeti mintája fémbol
(beszerzési év: 1959)


            A gőzgépek a hőenergiának mechanikai munkává alakítására szolgáló szerkezetek, melyek a magas hőmérsékletre hevített vízgőz kitágulásakor fellépő erőt a dugattyúk ide-oda mozgatására, vagy közvetlenül forgómozgás előállítására használják fel.

Gőzhenger és tolószekrény átmetszeti mintája fémből

            A gőzgép fő részei: a kazán, a gőzhenger és a sűrítő. A szertárban megtalálható a gőzgépek az egyik legfontosabb részét bemutató, fémből készült gőzhenger minta. A gőzhenger legfontosabb része a légzáróan ide-oda mozgó dugattyú, melynél a súrlódást olajozással csökkentik a lehető legkisebbre. A kazánból először az előtérbe jutó gőzt egy excenter segítségével mozgatott tolattyú váltakozva a dugattyúnak hol az egyik, hol a másik oldalára vezeti. A munkavégzés után az ún. fáradt gőz mindig a tolóka alatt távozik a hengerből.
            A tolóka váltakozó mozgása miatt a dugattyú a rezgésekhez hasonló periodikus mozgásba jön. Ennek átalakítása körmozgássá a dugattyúrúdhoz csatlakozó hajtókarral és a tengelyhez erősített forgatókarral történik csuklókapcsolással. A tengelyre szerelt nagy tömegű lendítőkerék tehetetlenségénél fogva egyrészt egyenletesebbé teszi a gép járását, másrészt átsegíti a holtpontokon, amikor a hajtókar és a forgatókar egy egyenesbe esnek, s így a forgatónyomaték zérus.
            A gőzgépek váltakozó terhelésénél – a centrifugál gép tartozékaként már leírt- ún. centrifugális szabályozó igyekszik a fordulatszámot állandó értéken tartani.