Garzó Imre Kecskeméten született
1827. október 22-én. Szüleit korán elvesztette: apja 1831-ben, anyja 1840-ben
hunyt el, így nevelésével idősebb nővérei törődtek. A családi otthon mégis
egy életre szóló örökséggel bocsátotta útjára: az irodalom, a művészetek,
a tudományok tiszteletével és szeretetével.
A gimnáziumi tanulmányok kevés
örömet jelentettek a fiatal Garzó számára. "Amott tanultam, mert tanulni
és tudni kellett..." - írta önéletrajzában -, de az elsajátításra szánt
ismeretanyag nem keltette fel érdeklődését. "Bizonyára az érzelemnek nagy
gymnastikája ez a latin nyelv - írta a korabeli korszerűtlen tananyagra
emlékezve -, de minden classicusaival…, a professorok minden fáradságának
és buzgalmának ellenére sem bírta a képzeletet betölteni és megtermékenyíteni".
Lényegesen rokonszenvesebb volt előtte a mennyiségtan és a természettudomány,
mert szerinte e két tárgy ,,…a valóság fölfogásához szükséges képzelő tehetségnek
legbiztosabb gyakorlója és fegyelmezője, az érzelemnek pedig adatok megállapításában
kivédhetetlen mestere." Szellemi látókörét e tantárgyak mellett a filozófia
szélesítette, s nyitotta meg Garzó előtt az emberi tudás és gondolkodás
távlatait.
1843-ban már a pesti egyetem mérnöki
tanfolyamán találjuk Garzó Imrét. Pesti diákévei a reformkor legszebb,
legizgalmasabb időszakával estek egybe. "Ez a föllendülés leggyorsabban
a főiskolák ifjúságait hatotta át s ragadta magával olyképpen, hogy azok
egyszerre egy eljövendő eszményi világ, haza rnegvalósítására érezték magukat
hivatottaknak." Törekvéseik célját is abban látták, hogy "... ezen hivatás
betöltésére magukat minden módon alkalmatosakká s képesekké tegyék".
Az oktatás nyelve a főiskolán is a latin
volt. A latin nyelven tartott és hallgatott előadásokat "...már nem a szavaknál,
hanem a tartalomnál fogva magyarul fogtam föl, s azok után jegyzeteimet
is magyarul fogalmaztam" - írta Garzó Imre. A következő lépése is említésre
méltó : a vizsgákon magyarul felelt.(1896-ban így írt erről: "...a magyar
nyelven való felelésre ez volt az első eset s miután sikerült, példaként
szolgált, mely nemcsak követőkre talált, hanem szövetkeztek a tanulók s
a tantárgyakat pár év alatt magyarra fordították és sokszorosították".)
Garzó Imre 1845 augusztusában - uradalmi
mérnökként - Somogy megyébe utazott. Bár a mérnöki munka sem érdeklődését,
sem tettvágyát nem elégítette ki, Somogy megyei tartózkodása mégis hasznos
volt világnézeti fejlődésére. Gyakorlata tanulságait így összegezte:
"...hovatovább behatóan ismertem föl a valóság tényezőit, a tapasztalt
jelenségek okozati összefüggését". Itt döbben rá arra, hogy a robot, az
úrbériség mindinkább érezhető akadálya lett a magyar gazdasági élet fejlődésének.
Munkája mellett sokat olvashatott, főleg
Egressy Gábor, Szalay László műveit forgatta, s német fordításban Shakespeare-t.
Itt találkozik először pedagógiai irodalommal: megvásárolja Rousseau Emiljét.
A politikai mozgalmakról, a liberális és konzervatív pártmérkőzésekről
az újságok útján szerzett tudomást, de ahogy ő írta: "...oly kiskorúnak
és az eseményektől oly távol- állónak éreztem magamat, hogy a legremekebb
s leggyújtóbb beszédeket elragadtatással olvastam ugyan, de nem volt érzékem
azok actualitása iránt..."
Egervár határában érte Garzó Imrét az
1848. márciusi események híre. Szeptember 12-én - Jellasics betörését hallva
- azonnal felhagyott munkájával, s jelentkezett a honvédseregnél. Október
16-án 12 fontos üteggel indítják Parendorf felé. A tűzkeresztségen Schwechat
mellett esett át október 30-án.
Garzó Imre őszinte lelkesedéssel és
meggyőződéssel lépett a honvédsereg kötelékébe. Elhatározását és tettét
igazolják a következő sorok: "...mi azáltal teszünk legjobb szolgálatot,
s azáltal töltjük be igazán hivatásunkat, ha amaz elhatározás végrehajtásában
mindazt, amit reánk terveznek, legjobb lehetőségünk szerint hű odaadássál
a végsőkig teljesítjük". Az igazsághoz tar- tozik az is, hogy nem csatlakozott
a forradalom, szabadságharc radikális szárnyához. Az ő eszményképe nem
Kossuth Lajos, Perczel Mór (akinek parancsnoksága alatt is katonáskodott),
hanem Görgey Artúr.
A magyar honvédsereg főparancsnokával
több ízben is találkozott Garzó. Első alkalommal az 1848. december végi
visszavonulás közben. Látásától, személyes hatásától "...az a szorongástól
sem mentes izgatottság, mely egész váratlanul beállott helyzetnek válsággal
fenyegető volta miatt elfogott, egyszerre eltűnt és azt a bizalom világa
váltotta föl". Görgey alakja kitörölhetetlenül vésődött emlékezetébe. (A
további találkozások színhelyei ma már történelmi csengésű nevek: Tápióbicske,
Ács és Világos...)
1895-ben - immár fél évszázad múltán
- próbálta meg értékelni Garzó a szabadságharcot
("A magyar hazafiság ellentétei"). Alapállása nem nélkülözi a realitás
bizonyos jelét: "...nagy ideje, hogy erre a szabadságharcra is a keserűség
és bosszú érzetétől megtisztult lélekkel tekintsünk vissza...". Tisztában
volt azzal, hogy így meg kell válnunk néhány illúziótól, de ennek árán
olyan tanulságokat nyerhetünk, amelyek méltók lesznek 1848-49 nemzeti és
egyetemes történelmi jelentőségéhez.
Kiindulása ellenére sem tekinthetjük
Garzó Imrét elfogulatlannak. Garzó elfogadta és helyeselte az 1867-es kiegyezést,
így a szabadságharcban azok dicsőségét nagyítja fel, akik nem engedték
meg a magyar nemzet és az udvar közötti kenyértörést. Ilyen egyéniségnek
tartotta Görgey Artúrt is. Garzó szerint minden kezdeményezés dugába dőlt
volna 1848-ban, ha Schwe- chat után nem Görgeyre esik a választás.
Görgeyben éppen azt méltányolta, hogy nem
engedett a szabadságharcnak olyan irányt venni, amely "lehetetlenné tenné
a kibékülést nemzet és király között , s helyesli azt is, hogy ettől vezérelve
a fővezér nem adta oda "sem magát; sem seregét ábrándos, hiú eszmék szolgálatába..."
Mindezek után érthető, hogy Garzó
a világosi fegyverletételt is Görgey méltó tetteként értékeli: ,,…öntudatosabb
vezéri jellem, erősebb akarat és nagyobb lélek kellett ehhez, mint a csatázásnak
bármilyen bravouros folytatásához, a mi már csak a gyászt és a nyomort
fokozhatta volna...
1849. augusztus 12-én reggel érkeztek
Garzóék Világosra. "Csak ezen a napon tudtuk meg, hogy hadjáratunknak milyen
vége készül" - írta életrajzában. Rövid orosz fogság után Aradon sorozták
be - közkatonaként - a császári hadseregbe, s Firenzébe vezényelték.
( Élményeit az "Emlékezés florenczi napjaimra" címen örökítette
meg, amely Arany János Koszorújában jelent meg 1865-ben.)
Garzó Imre 1851-ben - megváltás útján
- szabadult, s szerelt le Pesten. Mikor az osztrák katonai egyenruhát levetettem:
réám nézve tulajdonképpen akkor ért véget a szabadságharc regéje..." --
írta. Azon is gondolkoznia kellett, hogy milyen foglalkozást keressen.
"Választásom a tanárságra esett, nevezetesen a reformátusok tanrendszerét
tartva szem előtt, a bölcsészeti tanfolyamban a mennyiségtani és természettani
oktatásra." Mivel katedrához még nem juthatott, a mérnökség volt a menedéke.
1852-ben tette le utolsó szigorlatát, majd egy rövid "pedagógiai kirándulás"
következett a kecskeméti református főiskolán. Kiábrándultan kellett tapasztalnia,
hogy a tanári tanácskozások jegyzőkönyvei német vagy latin nyelven íródtak,
a felsőbb osztályokban a történelmet és a földrajzot németül tanították.
"Ilyen körülmények között nekem nem volt maradásom" - indokolja elhatározását,
amely nyomán ismét, visszatér a mérnöki foglalkozáshoz.
Szinte megváltásként érkezett 1862-ben
a vásárhelyi református "nagytanoda" meghívása. Az iskola 1862-63.
évi Tudósítványa az eseményt így örökítette meg: "Az intézet tanári személyzetében
ez idő szerint az a változás történt, hogy az elhalt Szikszai Károly tanszékére
Gárzó Imre ...választatott meg pályázat útján." Az elnyert katedrát 1862.
október 3-án foglalta el.
Hódmezővásárhelyre érkezve Garzó Imre
igyekezett felmérni azokat a társadalmi lehetőségeket, amelyek az alföldi
városban adva voltak. Ezek helyes megítélésétől függött ugyanis az, hogy
nagyszabású terveiből mi valósítható meg. A birtokos gazdák - noha jómódúak
voltak - elemi iskolán kívül alig végeztek valamit. Ennek ellenére ha közügyekkel
kellett foglalkozniuk, "...úgy ahhoz egyenes felfogást,. egészséges gondolkodást
és primitív önzetlenséget vittek". Az értelmiségről lényegesen sötétebb
képet festett. Tanulmányaik csak ritkán váltak "belső világuk tényezőivé...,
s csak a beszéd és okoskodás mesterségit tartották meg." Nagyszerű érzékkel
ismerte fel Garzó, hogy ez az értelmiség "...annál erősebben kardoskodott
a közérdek mellett, minél közelebb volt azzal kapcsolatban a magánérdek."
A 60-as évek Hódmezővásárhelyén tartózkodó
óvatossággal fogadták a tettvágytól duzzadó Garzó Imrét.
Már azt is furcsának találták, hogy mérnök
létére elvállalta a mostohább tanárságot. Nagyon frappáns választ kaptak
Garzótól: "Egyedül a tanári pálya felelt meg akkori gondolkodásomnak....
Rá is léptem erre a pályára előbb 600, később 700 frt évi fizetéssel, a
mi nekem elég volt, mert munkakört, és nem jövedelmet kerestem."
Gimnáziumi tanárságának első évében
négy osztályban mennyiségtant, két osztályban természettant és egyben történelmet
tanított. Tanári munkája mellett népszerű előadásokat is tartott, amelyeken
kísérleteket mutatott be. "Ezekre az előadásokra néhány iparos és számos
gazdálkodó járt el - jegyzi meg -, de tapasztalnom kellett, hogy az értelmiség
ezen előadások tartásában is kifogásolni valót talált." 1863 elején Kis
Gusztávval közösen felhívást intéztek Csongrád vármegye közönségéhez "a
természettanítás gyarapítására rendezendő sorsjáték tárgyak készítése s
megvételére." A sorsjáték bevétele kb. 1500 forint volt, ezenkívül a város
a "physicum múzeum" javára mintegy 260 forint értékű taneszközt rendelt
meg. 1867-68-ban a gimnázium választott igazgatójaként működött, egészségének
romlása miatt azonban 1874-ben nyugdíjba vonult.
.
Garzó Imre az értelmiségtől elválaszthatatlannak
tartotta a közéleti szereplést. Jó példával maga szolgált. 1870-ben "Hód-mező-vásárhelyi
Szemle" címmel havi folyóiratot szerkesztett. Több éven át elnöke volt
a vásárhelyi Vöröskereszt egyletnek, amely céljául tűzte a szegény sorsú
gyermekek segélyezését. 1874-ben megkapta felesége örökségét, s a város
törvényhatósági bizottságának virilis tagja lehetett. Később, mint a Körös-Tisza-Maros
Ármentesítő és Belvízszabályozó Társulat alelnöke fő szervezője volt a
belvizek szabályozásának, a Hódmezővásárhelyt védő körtöltés építésének.
1902-ben fiához, a Szatmár megyei Szaniszlóra
költözött. Öregségének napjait visszaemlékezésének írásával töltötte. Szaniszlón
hunyt el 1914. szeptember 8-án. Garzó Imre életével; tetteivel bizonyította
azt, amit maga így foglalt szavakba: ,,Minden foglalkozás, minden mesterség,
minden munka művészetté minősülve tökéletesedik a tudásnál fogva, mellyel
az végrehajtatik, s a czél és feladatnál fogva, melyet az szolgál."