Dinamó-motor (beszerzési év:1892 és 1907 között) |
Ha egy vezetéket mágneses mezőben mozgatunk, akkor a vezeték két vége között feszültséget mérhetünk. Ez a jelenség a Michael Faraday (1791-1867) angol fizikus által 1831-ben felismert mozgási elektromágneses indukció, amelynek segítségével a mechanikai energia rovására tudunk elektromos áramot termelni. A módszert tökéletesítve a későbbiekben számtalan újító ötlet, találmány született az elektromos energiatermelés hatásfokának növelésére. A vezetéket tekercsre cserélve és a mágneses mezőben megforgatva megszületett a generátor. |
|||||
![]() |
|||||
Gramme- féle gyűrű minta |
|||||
Az egyenletesebb forgóhatás céljából az egymáshoz képest elforgatott helyzetű tekercsekhez külön-külön gyűrűszelet párokat helyeztek el a forgórészen. Ezek a rézdobot annyi – egymástól elszigetelt- részre osztották, ahány tekercs van a lágyvas gyűrűre csévélve. Az egyik tekercsből kilépő vezeték, s az erre következő tekercsbe belépő drótvég egy-egy kommutátor szeleten van összekötve, s így az egyes tekercsekben keletkező áramokat egy közös vezetékben egyesítve, folytonos – jóval kevésbé lüktető- áramot kapunk. |
|||||
Hefner-féle „hornyolt” dobarmatúra |
|||||
Az ilyen armatúrákkal felszerelt eszközöknél könnyen látható, hogy a dinamó-elv fordítva is működik, azaz ha a dinamóba megfelelő erősségű áramot vezetünk, akkor az áram egyrészt gerjeszti a mágneses teret, másrészt pedig az armatúrát is átjárja, s így az áram és a mágneses tér kölcsönös hatása miatt az armatúra forgásba jön. Ez az ún. villamos motor, amellyel tehát a villamos energia rovására nagy hatásfokkal lehet mechanikai energiát előállítani. |
|||||
![]() |
|||||
A patinás eszköz hajtókarral ellátott forgórésze jelzi, hogy elsősorban generátorként használható az eszköz. A vasmagok között forgatott gyűrű fésűinél keletkezett áramot az elektromágnesbe vezetve tökéletesen demonstrálható a Jedlik-féle öngerjesztés elve. |
|||||
Pacinotti-Gramme-féle dinamó-motor |
|||||
A szertárban több dinamó is található, amely motorként is használható, de ezek közül muzeális jellegük miatt csak négyet említünk meg. |
|||||
![]() |
|||||
Ezek közül a legrégebbi – és már mérete alapján is tekintélyt parancsoló eszköz az erős vasállványon elhelyezett, Gramme-féle gyűrűvel ellátott dinamó-elektrikus gép (beszerzési év: 1892). A szertárban még megtalálható a gép vastag hajtószíja is, de valószínűleg az eszközt csak motorként használhatták, mivel az eszköz gigantikus mérete miatt a generátorként való a meghajtás (pl. egy nagy teljesítményű gőzgéppel) nehézségei miatt beüzemelése szertári körülmények között igen nehézkes. |
|||||
Gramme-féle gyűrűvel ellátott dinamó-elektrikus gép |
|||||
Egy zöld fatalpon elhelyezett, Hefner-féle „hornyolt” dobarmatúrával ellátott, egyenáramú dinamó-motor (beszerzési év: 1907) is található a szertárban, amely elsősorban motorként használható. Működése közben kiválóan szemléltethető a kommutátor és a kefék szerepe. |
|||||
![]() |
|||||
Kis egyenáramú motor |
|||||
![]() |
|||||
Az igazi hőskort idézi a szertárban az a fényezett fatalpon elhelyezett, Siemens-féle kettős T alakú induktorral ellátott elektromotor (beszerzési év: 1892), amely sok generáción át mutatta be a villamos motorok működését a tanuló ifjúságnak. Az eszköz specialitását a forgórész vasmagjának kettős T alakja adja, amely így teljesen kitölti a külső elektromágnes vasmagjai által közrefogott teret. Működés közben az elektromágnes áramát maga az indukált áram szolgáltatja. Sajnos az eszköz az idők során erősen elhasználódott, így jelentős javításra szorul. |
|||||
Elektromotor Siemens-féle kettős T alakú induktorral |
|||||
![]() |
|||||
Az elektromotorok között is igazi „csemegének” számít az a fényezett fémtalpon elhelyezett váltakozó áramú motor, amelynek talpazatára a motor mellé egy rheostat-ot rögzítettek (beszerzési év: 1907). A rheostat húzókarjának mozgatásával változtathatjuk az áramkörben az ellenállást, s így a körben folyó áramot. Ezáltal direkt módon tudjuk változtatni a motor fordulatszámát. Az eszköz külön érdekessége, hogy ha az állvány végén levő rögzítő csavar segítségével a motort 90 fokkal elforgatjuk, akkor a motor tengelyére rögzített tárcsa egy szabályozható fordulatszámú centrifugális (ún. központ-futó) gépként viselkedik. |
|||||
Rheostattal ellátott váltakozó áramú elektromotor |
|||||